waarnemingen

nov
dec
geen

Bosrand langs Decemberpad krijgt mooie vorm
Nadat de vrijwilligers zich verzameld hebben, verplaatsten ze zich naar de werkplek. Omdat we de klus af gingen maken waar we vorige keer mee bezig waren, was er maar een beetje overleg nodig. De mooie beuk moest het middelpunt zijn en al het snoeihout langs de binnenrand als takkenril. De open plek moet goed zichtbaar zijn om Oostblok feestjes te voorkomen. Dat scheelt ons om steeds bij een werkbeurt alle bier blikjes op te ruimen. Er werd fanatiek gezaagd, geknipt en gesleept. Al het hout wat in de weg lag van de Platanen kap moest ook in stukken worden gezaagd en weggesleurd. Met moeite werd er een pauze ingelast. We waren moeilijk te stoppen. De open ruimte begon op een balzaal te lijken. Omstreeks 12 uur waren we klaar en werd het gereedschap verzameld en geteld. Volgende keer gaan we de volgende luw vrije plek maken langs het Decemberpad. We hadden geluk met het weer, maar n kort buitje en een wind vrije plek.

2018-10-27
Windvrije speelse inhammen bosrand langs Decemberpad
Vandaag was Bob niet als eerste bij het verzamelpunt. Emiel en Geraldine (onze nieuwe vrijwilligster) stonden al te wachten. Even later kwam Fer met een stuk betontegel aan zetten. Toen Anique er was liepen we naar de werkplek. Vanaf het Semesterpad starten we met het opknappen van het bospad. Geraldine kreeg tips en aanwijzingen wat er gedaan moest worden en hoe je het gereedschap moet gebruiken. Ook de anderen kregen wat aanwijzingen en aansturing. Daarna ging het vanzelf en gingen we noest aan het werk. We gingen zo fanatiek aan het werk dat een hond bang was en ons niet wilde passeren. We stopten even het werk en maakte ruim baan voor de wandelaar met hond. Deze laatste had veel moeite om ons te passeren. Daarna kwam er nog een wandelaar met hond die ons bedankte voor het goede werk wat we deden. Daar doen we het voor. Om 11 uur bereikten we de omgevallen boom, het punt waar we de vorige keer stopten met het werk. Het hele pad is nu goed begaanbaar en verbreed. We telden het gereedschap en verkassen naar het Decemberpad. De bosrand is daar kaarsrecht en daar gaan we luwe plekken in maken. Hierdoor wordt de bosrand wat speelser. We zochten een plek die daar geschikt voor is. Eerst even een drinkpauze en daarna de aanval. Eerst ruimte maken door de dode takken en stammen weg te slepen die daar nog liggen van de grote bomenkap. Daarna gingen we de zaailingen en struiken te lijf. Heel langzaam werd de plek kaler en ruimer. Om 12 uur wilden we stoppen en werd er overlegd welke bomen er in de weg stonden en eventueel door Cees omgezaagd gaan worden. Tja, als het woord bomenzagen valt dan is er altijd eentje die even een zaag uit wil proberen. Anique en Bob gingen toen maar die betreffende boom omleggen. Een ingezaagde boom kan je zo niet laten staan. Gelukkig was die niet zo dik. Na het vellen en opruimen werd het gereedschap verzameld en de kruiwagen opgeladen. Volgende keer maken we die plek wat breder en zoeken we een nieuwe plek uit. We hebben die dag geluk met het weer.

2018-09-29
Oud bestaand bospad in tweede bosgedeelte opgeknapt
Ons bos bestaat uit twee gedeeltes die gesplitst worden door het Semesterpad. Het noordelijk gedeelte zouden we kwijt raken aan de warmoezerij. Hierdoor hebben we geen energie meer ingestoken om het te onderhouden. De warmoezerij is na een aantal jaren afgeblazen maar het bospad is door de buurt bewoners goed gebruikt. De zaailingen, brandnetels en bramen hebben het pad versmalt en wandelen lastig gemaakt. Eerst is er vooraf met de bosmaaier de brandnetels, bramen en dunne zaailingen gemaaid. Nu gaan we met de werkochtend de dikke zaailingen en opdringerige dunne bomen vellen. Met zagen en zware snoei tangen zijn we de opdringerige begroeiing te lijf gegaan. Ondertussen verzamelt Sabeth het zwerfafval wat we tegen kwamen. Bierblikjes, lege flessen en plastic afval. We spraken om 11 uur af om te pauzeren. Helaas is het lastig om te stoppen als je lekker bezig bent. Halverwege het pad ligt er een omgevallen boom op het pad. Deze laten we liggen op advies van een buurtbewoner. Volgens die wandelaar wordt er door deze boom niet gefietst over het bospad. Om 12 uur hebben we de omgevallen boom bereikt en de eerste helft van het pad gedaan. Gereedschap verzamelen en tellen, de kruiwagen opladen en naar huis met een goed gevoel. Volgende keer, zaterdag 29 september gaan we de andere helft aanpakken.

2018-09-01
Gevaarlijke takken-hutjes afgebroken en paden gemarkeerd in beukenbos
We kwamen op de juiste tijd bij elkaar en gingen gelijk naar het beukenbos. Het regende al iets en de beuken zorgen voor een natuurlijke paraplu. Alle bouwsels die brand gevaarlijk waren en hinderlijk voor de wandelaars gingen we afbreken en daar mee de wandelpaden markeren. De brand resten die bij de beuk lagen werd ook voor de paden gebruikt. Voor een aantal bouwsels was een zaag en dubbele man kracht nodig om de takken los te krijgen. De verkoolde takken zorgde er voor dat de Nr langzaam in een zwarte piet ging veranderen. En hut lieten we compleet staan, omdat deze er goed en veilig er bij stond. En ander is half afgebroken omdat de regen ons verplichten te stoppen. We hebben ontdekt dat de buurt bezoekers nieuwe paden hebben gemaakt, ook deze hebben we gelijk gemarkeerd. Met de herfst en winter maanden hopen we dat door de markeringen de paden goed te volgen zijn. Tijdens de pauze begon het harder te regenen en de beuken paraplu door te lekken. We hebben snel de klus afgerond en zijn gauw naar huis gegaan. Door deze opruiming ziet het beukenbos er veel beter er uit. Het was trouwens ook nog een leuke werk ochtend.

2018-07-28
Bob-rand-werk zonder hulp
Door vakantie en werkzaam heden kreeg ik afzeggingen binnen. Ook de warme temperatuur speelde parten. Mijn voorgevoel van een kleine opkomst werd de planning aangepast. De bosmaaier, hooivorken en hooiharken gingen in de kruiwagen. Ik ging lekker aan de slag met het maaien van de inhammen langs het Moutmolenpad. Om 11 uur ben ik gestopt om het gereedschap terug te brengen en met een lege kruiwagen terug te keren. In het beukenbos is de dumping opgehaald en langs het Moutmolenpad gedumpt zodat het door de vuilnis ophaaldienst meegenomen kan worden. In de juli ga ik de rest maaien en hoop dat we met meer vrijwilligers zijn om het maaisel bijeen te harken en af te voeren.