waarnemingen

geen
geen

Oud bestaand bospad in tweede bosgedeelte opgeknapt Augustus 2018
Ons bos bestaat uit twee gedeeltes die gesplitst worden door het Semesterpad. Het noordelijk gedeelte zouden we kwijt raken aan de warmoezerij. Hierdoor hebben we geen energie meer ingestoken om het te onderhouden. De warmoezerij is na een aantal jaren afgeblazen maar het bospad is door de buurt bewoners goed gebruikt. De zaailingen, brandnetels en bramen hebben het pad versmalt en wandelen lastig gemaakt. Eerst is er vooraf met de bosmaaier de brandnetels, bramen en dunne zaailingen gemaaid. Nu gaan we met de werkochtend de dikke zaailingen en opdringerige dunne bomen vellen. Met zagen en zware snoei tangen zijn we de opdringerige begroeiing te lijf gegaan. Ondertussen verzamelt Sabeth het zwerfafval wat we tegen kwamen. Bierblikjes, lege flessen en plastic afval. We spraken om 11 uur af om te pauzeren. Helaas is het lastig om te stoppen als je lekker bezig bent. Halverwege het pad ligt er een omgevallen boom op het pad. Deze laten we liggen op advies van een buurtbewoner. Volgens die wandelaar wordt er door deze boom niet gefietst over het bospad. Om 12 uur hebben we de omgevallen boom bereikt en de eerste helft van het pad gedaan. Gereedschap verzamelen en tellen, de kruiwagen opladen en naar huis met een goed gevoel. Volgende keer, zaterdag 29 september gaan we de andere helft aanpakken.

2018-09-01
Gevaarlijke takken-hutjes afgebroken en paden gemarkeerd in beukenbos Juli 2018
We kwamen op de juiste tijd bij elkaar en gingen gelijk naar het beukenbos. Het regende al iets en de beuken zorgen voor een natuurlijke paraplu. Alle bouwsels die brand gevaarlijk waren en hinderlijk voor de wandelaars gingen we afbreken en daar mee de wandelpaden markeren. De brand resten die bij de beuk lagen werd ook voor de paden gebruikt. Voor een aantal bouwsels was een zaag en dubbele man kracht nodig om de takken los te krijgen. De verkoolde takken zorgde er voor dat de Nr langzaam in een zwarte piet ging veranderen. En hut lieten we compleet staan, omdat deze er goed en veilig er bij stond. En ander is half afgebroken omdat de regen ons verplichten te stoppen. We hebben ontdekt dat de buurt bezoekers nieuwe paden hebben gemaakt, ook deze hebben we gelijk gemarkeerd. Met de herfst en winter maanden hopen we dat door de markeringen de paden goed te volgen zijn. Tijdens de pauze begon het harder te regenen en de beuken paraplu door te lekken. We hebben snel de klus afgerond en zijn gauw naar huis gegaan. Door deze opruiming ziet het beukenbos er veel beter er uit. Het was trouwens ook nog een leuke werk ochtend.

2018-07-28
Bob-rand-werk zonder hulp Juni 2018
Door vakantie en werkzaam heden kreeg ik afzeggingen binnen. Ook de warme temperatuur speelde parten. Mijn voorgevoel van een kleine opkomst werd de planning aangepast. De bosmaaier, hooivorken en hooiharken gingen in de kruiwagen. Ik ging lekker aan de slag met het maaien van de inhammen langs het Moutmolenpad. Om 11 uur ben ik gestopt om het gereedschap terug te brengen en met een lege kruiwagen terug te keren. In het beukenbos is de dumping opgehaald en langs het Moutmolenpad gedumpt zodat het door de vuilnis ophaaldienst meegenomen kan worden. In de juli ga ik de rest maaien en hoop dat we met meer vrijwilligers zijn om het maaisel bijeen te harken en af te voeren.

2018-06-30
Bosrand uitgedund met veel overlast van muggen Mei 2018
Om 10 uur kwamen we bijeen en wegens de komende warmte vertrokken we snel naar de werkplek. In overleg zochten we een plek uit in de rand van het bos waar we de zagen en snoeitangen hun werk lieten doen. Onze aller jongste bosrandster, Sibel, ging met de kleine snoeischaar lekker knippen. Anique, ik hoop dat ik die naam, Sibel, goed onthouden heb want met ouder worden wordt je steeds beter met vergeten. Sabeth had een anti muggenstift bij zich en rade ieder aan om die te gebruiken. Diegene die de raad in de wind sloeg is lek geprikt. Van al het gesnoeide hout maakten we een takkenril. Nur ging eerst flink knippen, later ging ze zagen. Emiel ging met de tang en zaag aan de gang. Simon Speets kwam met zn scootmobiel en waakhond ons controleren. Hij kreeg het voor elkaar om met zn vervoermiddel over en langs de gesnoeide takken te rijden zonder in de afwatering sloot te belanden. We hadden moeite om met de broodnodige pauze te beginnen. Daarna maakten we het werk af en ruimden de takken op die op het pad lagen. Thuis aangekomen kon Bob de muggen bulten tellen, eigenwijs niet ingesmeerd. Volgende keer gaan we die luwvrije plek afronden. Heelveel muggen beten.

2018-05-26
Verstopte beek wordt stromende beek April 2018
Door een aantal afzeggingen was het een klein ploegje. We gingen samen de dammen te lijf. Eerst de dam in het einde van de beek. Sabeth ging in de beek op de dam hand matig het gedumpte hout op de kant gooien. Bob ging met de sloot kwezel de los liggende takken er uit vissen. Heel langzaam ging de beek een beetje stromen. Nadat we dat stuk beek goed schoon hebben gemaakt, verkassen we naar het begin van de beek waar de bosjeugd een stuk takkenril gebruikt heeft voor een dam. We zijn eerst met zn tween in de beek bezig geweest om het meeste hout er uit te krijgen. Op een bepaalt moment zaten we elkaar in de weg en ging Bob de kant op om de opgeworpen takken het bos in te gooien. Toen we zo goed als klaar waren kwam er een buurt bewoner kijken wat we deden. Ze snapte niet hoe de water loop in elkaar zat. Ze wist ook niet dat er een duiker in de over steek zat. Sabeth en Bob lieten met behulp van de sloot kwezels horen waar de duiker zich bevond en baggerde gelijk de in en uitvoer van de duiker vrij. Helaas wilde de duiker niet doorstromen. Sabeth ging nog even op afval jacht en Bob hielt zich nog bezig met de duiker. Op een bepaalt moment ging Bob met de sloot rekel in de duiker om daar de bagger er uit te trekken. Opeens schoot de verstopping door en kolkte het water door de duiker. Aan de andere kant kwam er een bult bagger met takken de duiker uit stromen. Even er na kwam Sabeth met een volle vuilniszak terug en kon ze ook even genieten van een stromende beek. Hierna hebben we de kruiwagen opgeladen en zijn we naar huis gegaan.